Dlaczego z jednymi ludźmi rozmawia się nam przyjemnie, lekko i swobodnie, a z innymi pomimo największych starań rozmowa w ogóle się nie układa? Dlaczego jedne obrazy (bilboardy, reklamy, fragmenty filmów) przyciągają naszą uwagę i zapadają głęboko w pamięć, a obok innych przechodzimy zupełnie obojętnie? Dlaczego podczas rozmów telefonicznych z niektórymi przedstawicielami handlowymi tak trudno jest nam stanowczo powiedzieć „NIE” i podziękować za ofertę?
Od wielu lat jedną z najprężniej rozwijających się dyscyplin nauki z pogranicza psychologii oraz socjologii jest dziedzina zajmująca się szeroko rozumianym badaniem zachowań ludzkich. Z jednej strony badacze dokładnie i precyzyjne starają się zrozumieć oraz odkryć motywatory naszych działań, z drugiej – intensywnie pracują nad poznaniem mechanizmów umożliwiających wywieranie bezpośredniego wpływu na nasze decyzje, działania i wybory. Wyniki prac naukowych w błyskawicznym tempie są przenoszone z laboratoriów i instytutów badawczych wprost do naszego codziennego życia. Od wykorzystywania najprostszych schematów – wzorców zachowań, po stosowanie najbardziej wyszukanych technik neurolingwistycznego programowania (NLP) – stykamy się z tym wszystkim niemal codziennie.
Bez względu na to, czy nam się to podoba, czy też nie, wszyscy działamy według określonej ilości schematów. Wobec coraz większej ilości docierających do nas bodźców, już na samym początku nasz mózg bardzo mocno filtruje docierające do nas informacje a następnie działa według określonych standardów. Dlaczego tak jest? Bo – tak jest zdecydowanie łatwiej – szybciej potrafimy podjąć decyzję, nie tracimy cennej energii oraz czasu na zastanawianie się nad zbędnymi rzeczami. To właśnie dzięki temu potrafimy tak szybko i sprawnie funkcjonować. Znaczną ilość tych mechanizmów i uwarunkowań wykorzystujemy, bardzo często nieświadomie w życiu prywatnym. Dlaczego nie wykorzystać więc tego w biznesie – celowo i w przemyślany sposób?
Najsilniej działające uwarunkowania to takie, które odnoszą się do podstawowych, elementarnych wręcz wartości i wzorców, na których zbudowane jest nasze społeczeństwo. W ich przypadku już sama nasza podświadomość determinuje nasze nastawienie, odczucia – kieruje naszymi późniejszymi działaniami. Jednym z najważniejszych i najsilniej działających uwarunkowań tego typu jest mechanizm fachowo nazywany zasadą wzajemności. Sama nazwa już podpowiada na czym polega to uwarunkowanie, a schemat jego działania jest bardzo prosty. Przechodząc już na grunt biznesowy: jeśli po nawiązaniu i zbudowaniu relacji z naszym klientem, w bardzo naturalny i niewymuszony sposób wręczymy mu materialny prezent – wywołamy szereg bardzo pozytywnych reakcji – również dla nas. I choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę ich skutki będą również długo terminowe. Efekt miłego zaskoczenia w naturalny sposób podniesie satysfakcję Klienta z przeprowadzonej w danym momencie transakcji, ogólne – pozytywne wrażenie w konkretnym momencie (tu i teraz) zdecydowanie wzrośnie. Najważniejsze jednak jest to, że nasz klient będzie czuł się „zobowiązany” do odwzajemnienia naszego gestu. Naturalnie nie odwzajemni się podarunkiem, ale będzie starał się okazać swoją wdzięczność w inny sposób: poprzez kolejny zakup w naszej firmie, poprzez przywiązanie do marki, poleci nas swoim znajomym, niewykluczone, że w przyszłości łaskawym okiem spojrzy na nasze ewentualne potknięcia lub zdecyduje się na przedłużenie z nami umowy… Każde z wyżej wymienionych działań to wprost nieoceniona korzyść dla naszego biznesu!
Do zastosowania w opisanej powyżej sytuacji, idealnie wprost nadają się gadżety reklamowe. Lista oferowanych upominków jest bardzo długa a dodatkowa możliwość wykonania na gadżetach kolorowego nadruku lub też grawerowania laserowego stwarza wręcz nieograniczone możliwości. Kolorowe smycze z nadrukiem, drewniane pendrivy z grawerem, powerbanki z nadrukowanym logo i hasłem reklamowym, notatniki, długopisy z logo… wszystko to jest do naszej dyspozycji. Wszystkie wyżej wymienione produkty znajdziesz na naszej stronie PRINTMAR! Decydując się na wręczanie prezentu naszemu partnerowi biznesowemu, powinniśmy jednak przestrzegać kilku ważnych zasad.
Umieszczenie naszego logotypu na oferowanym gadżecie sprawi, że dany przedmiot jednoznacznie będzie utożsamiany z naszą firmą. Warto jednak dodatkowo zadbać, aby oferowany upominek samym swoim wyglądem lub umieszczoną na nim informacją nawiązywał do danej sytuacji. Doskonale sprawdzą się artykuły oferujące znaczną powierzchnie znakowania: pendrive w kształcie karty kredytowej lub klasyczny metalowy powerbank dedykowany pod nadruk. Możliwości wykonania znakowania są tu nieskończone – a jedynym ograniczeniem jest wyłącznie nasza kreatywność i wyobraźnia. Kolejnym aspektem jest funkcjonalność i użyteczność danego przedmiotu. Zastanówmy się i wybierzmy taki gadżet reklamowy, który dość często będzie używany. Pamiętajmy, że nawet najatrakcyjniejszy wizualnie prezent jeśli nie będzie praktyczny – po krótkim czasie, w najlepszym razie, wyląduje gdzieś głęboko w szufladzie. I na zakończenie, ostatnia najważniejsza sprawa. Postarajmy się, by nasz upominek był adekwatny do wartości przeprowadzonej transakcji. Zbyt drogi prezent – może wprowadzić naszego klienta w zakłopotanie, zbyt tani – wywoła irytację lub bawet drwinę. Naszym zadaniem jest pozytywne zaskoczenie Klienta, a całość powinna odbyć się w bardzo naturalny sposób.
Zakupione gadżety reklamowe: notatniki, długopisy z grawerem, pendrivy z nadrukiem, power banki z logo czy logosmycze potraktujmy jako inwestycję. Tu z bardzo dużym prawdopodobieństwem graniczącym wręcz z pewnością możemy oczekiwać że zwróci się ona z nawiązką. Co więcej, jej efekty mogą ujawnić się w najmniej oczekiwanych sytuacjach, bo nasi Klienci też potrafią nas bardzo mile zaskakiwać.
PRINTMAR Dział handlowy
Tel: +48 (22) 486 32 62
E-mail: biuro@printmar.pl