Gadżety reklamowe dla firm to od lat jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Mimo że XXI wiek to czas intensywnego rozwoju marketingu internetowego oraz łatwo dostępnych, a przy tym stosunkowo niedrogich i doskonale działających reklam na portalach społecznościowych, bardziej tradycyjne metody nadal nie wyszły i prawdopodobnie nigdy nie wyjdą z mody. Dlatego warto inwestować nie tylko w marketing online, lecz również w bardziej analogowe formy prezentacji swojej działalności potencjalnym klientom.
Spis treści
Doskonały przykład reguły wzajemności
Definicja reguły wzajemności
Kryteria wyboru właściwego produktu
Dopasowanie do odbiorcy
Spójność ze strategią marketingową i komunikacją wizualną firmy
Dopasowanie produktu do grafiki
Jakość produktu
Użyteczność produktu
Okazja do wręczenia
Przykłady – klasyka gatunku czy nowoczesność?
Gadżety reklamowe dla firm to narzędzie, które działa na odbiorców na innym poziomie niż promocja w formie tekstowej, graficznej lub video. To sposób budowania dobrego wizerunku marki, który na długo pozostaje w świadomości klientów. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta – każdy z nas lubi otrzymywać upominki. Jeżeli przy okazji są to użyteczne urządzenia wysokiej jakości możemy mieć niemal pewność, że będą one towarzyszyć klientom na długo po ich wręczeniu. Należy jednak pamiętać, że zarówno funkcjonalność, jak i wysoka jakość tego typu prezentów bezpośrednio wpływa na budowanie wizerunku marki.
Mechanizm wręczania potencjalnym klientom lub partnerom gadżetów reklamowych bazuje na jednej z podstawowych reguł marketingu. Robert Cialdini, który jest autorem książki “Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka”, będącej od 34 lat aktualnym i uniwersalnym kompendium wiedzy dla każdej osoby zajmującej się marketingiem, wyróżnił 6 głównych reguł sprawiających, że działania promocyjne przynoszą wymierne efekty. Pierwszą z nich jest zasada wzajemności.
Jak działa zasada wzajemności? Mówi ona, że staramy się odwdzięczyć osobie, instytucji lub firmie, która nam coś dała. Klient, który otrzymał od jednej firmy wartościowy prezent a od drugiej ulotkę, z dużym prawdopodobieństwem zwróci się w celu zaspokojenia swoich potrzeb do tej pierwszej.
Jak wybrać właściwy gadżet reklamowy dla swojej firmy? To ważna decyzja, będąca elementem strategii marketingowej. Nie może ona być podejmowana w sposób pochopny i przypadkowy. Musisz pamiętać, że upominek będzie skuteczny tylko wtedy, gdy będzie naprawdę przydatny. Wybór taniej, niezbyt związanej z wizerunkiem marki tandety jest w tym przypadku nie tylko sposobem na bezsensowne wykorzystanie dostępnego budżetu, ale także czynnikiem, który wpłynie negatywnie na wizerunek przedsiębiorstwa.
Przy wyborze właściwego produktu warto więc wziąć pod uwagę kilka kryteriów, takich jak m.in.:
Każda marka jest inna – działa w innym regionie, branży, środowisku. Upominek wręczany podczas imprezy w wesołym miasteczku będzie wyglądał zupełnie inaczej od podarunku dla uczestników konferencji branżowej. Nie istnieje jeden idealny, uniwersalny prezent na każdą okazję.
Planując wydarzenie biznesowe, udział w targach, konferencji, wprowadzenie nowego produktu lub usługi, trzeba stworzyć strategię dopasowaną do odbiorcy. To właśnie od klienta docelowego zależy wygląd, jakość, sposób produkcji, dystrybucji i promocji każdego produktu. Aby stworzyć skuteczny gadżet reklamowy należy zastanowić się, kto będzie jego odbiorcą, jakie są jego potrzeby, co ceni i jakich wartości poszukuje.
Niezwykle ważne kryterium. Budowanie spójnego wizerunku przedsiębiorstwa to jeden z filarów skutecznego marketingu. W ramach dbałości o spójność wizerunkową należy pamiętać nie tylko o dopasowaniu gadżetu do branży, ale także do identyfikacji wizualnej marki (kolorów, materiałów, wzorów). Ważne jest dopasowanie gadżetu do wizerunku, jaki chcemy wykreować. Przykładowo doradcy biznesowi czy prawnicy, którzy kreują wizerunek firm prestiżowych, nie mogą podarować swoim partnerom biznesowym plastikowych długopisów w kolorowe wzorki. Za to swój prestiż wzmocnią, wybierając wysokiej jakości długopisy renomowanej marki, z wygrawerowanym logo, opakowane w eleganckie pudełka.
W zakresie dopasowania produktu do grafiki takiej jak logo, hasło reklamowe, grawer czy nadruk najlepiej jest zasięgnąć rady profesjonalisty. Dlaczego? Niektóre loga i wzory wyglądają bardzo dobrze na papierze, plakacie lub koszulce, ale umieszczenie ich na takiej powierzchni jak np. pendrive czy długopis sprawia, że są nieczytelne i niewidoczne. Ważny jest tu więc projekt, wizualizacja oraz znajomość możliwości produkcyjnych. Przed zleceniem wyprodukowania partii artykułów opatrzonych spersonalizowanym nadrukiem należy zawsze sprawdzić, czy dany logotyp lub hasło będą kształtem, kolorem i stopniem skomplikowania nadawać się do umieszczenia na konkretnym produkcie.
Jakość materiałów, z jakich zrobiony jest gadżet reklamowy, wpływa na jego użyteczność, wytrzymałość i bezpieczeństwo korzystania z niego. Pamiętaj, że jest to swego rodzaju wizytówka Twojej firmy. To, jakimi cechami odznacza się upominek wręczany klientom lub partnerom, jest bezpośrednim odzwierciedleniem tego, jakimi wartościami kieruje się marka, czy oferuje ona usługi najwyższej jakości i jak traktuje swoich interesariuszy.
Każdy lubi dostawać prezent, który ma jakieś zastosowanie, a nie służy jedynie do zbierania kurzu. Funkcjonalność produktu wpływa także na to, że osoba, która go otrzymała, będzie miała okazję go używać, przez co wizerunek firmy będzie utrwalał się w jej świadomości na długo po przekazaniu upominku.
Okazja będzie determinować nie tylko rodzaj artykułu, ale także jego wartość. Doskonałym przykładem są długopisy. Mogą być to najtańsze długopisy z tworzywa sztucznego, wręczane każdemu zainteresowanemu ofertą marki na targach lub konferencji. Długopis może jednak stać się także ekskluzywnym upominkiem wręczanym najważniejszym partnerom biznesowym w trakcie jubileuszowej lub świątecznej imprezy.
Mimo że branża reklamowa stale się rozwija i każdego dnia wdrażane są w niej ulepszenia i nowe strategie, niektóre gadżety reklamowe dla firm dzięki swojej użyteczności i uniwersalności od lat cieszą się niezmiennym powodzeniem. Do takich z pewnością można zaliczyć długopisy reklamowe, smycze oraz notesy. To produkty, które są przydatne w życiu każdego człowieka. Dzięki swojej praktyczności przez długi czas pozostają w użytku i znakomicie pełnią funkcję nośnika promocji.
XXI wiek to jednak również czas technologii i innowacji. Najdynamiczniej rozwijającą się branżą na świecie jest obecnie branża IT. Jeszcze 10 lat temu sprzęty takie jak pendrive lub powerbank były akcesoriami drogimi i kojarzącymi się wyłącznie ze specjalistycznymi sklepami komputerowymi. Dziś są to ogólnodostępne akcesoria ułatwiające życie milionom ludzi każdego dnia. Urządzenia tego typu to znakomity przykład nowoczesnego artykułu promocyjnego, który jest jednocześnie funkcjonalny i odpowiada aktualnym trendom. Dlatego właśnie w ostatnich latach to one stały się wizytówkami marek postępowych i innowacyjnych.
Żyjemy w czasach ogromnej różnorodności i łatwego dostępu do różnych narzędzi marketingowych. Gadżety reklamowe są bez wątpienia jednym z najlepszych sposobów na wzbudzenie pozytywnych emocji u klientów i partnerów firmy. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, w której znajdziecie Państwo zarówno klasyczne gadżety, takie jak długopisy i smycze, jak i nowoczesne podarunki – pendrive’y i powerbanki z możliwością zamówienia spersonalizowanego grawerunku.
PRINTMAR Dział handlowy
Tel: +48 (22) 486 32 62
E-mail: biuro@printmar.pl