Oceniamy. Skłonność, czy wręcz konieczność do dokonywania ocen jest jednym z najpowszechniejszych społecznych zachowań jakie nas charakteryzują. Jest to powszechny proces, który odbywa się już na etapie naszej podświadomości. Na podstawie dokonanej oceny typujemy zwycięzców konkursów, decydujemy z którą osobą chcemy porozmawiać – określamy jej atrakcyjność, wybieramy sklep (zarówno ten realny jak i internetowy) do którego wejdziemy, czy wreszcie podejmujemy już konkretne decyzje za zakupowe. I choć bardzo chcielibyśmy, żeby było inaczej nasze oceny nie mają racjonalnego charakteru – są bardzo subiektywne. Dzieje się tak dlatego, że sam proces oceniania przebiega w mocno złożonych sytuacjach i szerokim psycho-socjologicznym kontekście. Mają na niego wpływ nasze osobiste doświadczenia i przeżycia oraz – używając naukowej terminologii – tak zwany „kontekst oceniania.” W zależności od naszego nastawienia, stanu zdrowia, poziomu stresu,miejsca, w którym się znajdujemy, zapachu, muzyki, dekoracji (oraz skojarzeń jakie będą wiązały się z tymi bodźcami) nasze decyzje będą się zmieniały. Jak łatwo można zauważyć – na jedne z wyżej wymienionych czynników nie mamy bezpośredniego wpływu, innymi natomiast bez większych problemów można sterować.
O tak zwanym efekcie „pierwszego wrażenia” napisano już bardzo wiele. Bez względu na to, czy będziemy wierzyć podawanym liczbom (niektórzy badacze twierdza nawet, że pierwsze 11 sekund determinuje nasza ocenę aż w 80%), trudno jest kwestionować jego istnienie i siłę. Słysząc o pierwszym wrażeniu, pierwsze skojarzenie jakie mamy to relacje międzyludzkie i niejednokrotnie stosy poradników w księgarniach z serii „jak….”. Skojarzenie jest jak najbardziej trafne, powinniśmy jednak pamiętać, że na to zagadnienie należy patrzeć znacznie szerzej. Opisywany efekt dotyczy wielu innych aspektów naszego życia, a w bardzo silny sposób oddziaływuje w przypadku „oceny” konkretnych miejsc. Każdy z nas zna to uczucie, kiedy zaledwie kilka chwil po wejściu do nowego pomieszczenia czujemy „pozytywne fluidy, po wejściu do sklepu czy lokalu usługowego – czujemy że znaleźliśmy się wśród profesjonalistów…. w miejscu i firmie, która wzbudza nasze zaufanie…
Sceptycy od razu stwierdzą, że wystrój niektórych sklepów, czy lokali usługowych to efekt potężnych projektów marketingowych – kampanii wizerunkowych, w których sztaby specjalistów pracują nad najdrobniejszym detalem wystroju i wyposażenia. Oczywiście – jest to szczera prawda, jednak wcale nie trzeba być wielką korporacją i dysponować milionowym budżetem, by wywołać równie pozytywny efekt. Tu z pomocą przyjdą nam gadżety reklamowe, które użyte w umiejętny sposób pomogą w wywołaniu opisywanego, pozytywnego efektu.
Bez względu na to, jaką wielkość ma nasze przedsiębiorstwo i jaką branże reprezentuje, wszędzie tam gdzie mamy bezpośredni kontakt z klientem, powinniśmy zadbać o estetyczne i przede wszystkim spójne wyeksponowanie naszej firmy. Oto kila przykładów, gdzie przy naprawdę znikomych kosztach, osiągniemy pożądany efekt.
Przyjmując klientów, obsługujemy ich w konkretnej firmie, instytucji, zakładzie czy na przykład gabinecie medycznym. Warto zadbać o wyeksponowanie naszej nazwy i logo oraz godzin otwarcia. Profesjonalnie i estetycznie wykonany szyld z pewnością przykuje uwagę klienta. Standardową naklejkę na drzwiach zamieńmy na wygrawerowany laserem szyld na kolorowej lub transparentnej pleksie. Ten prosty zabieg sprawia, że zwykła tabliczka informacyjna zamienia się w elegancki i prestiżowy element wystroju naszego lokalu. Jeśli w prowadzonej przez nas działalności ofertujemy naszym klientom klika różnych punktów obsługi – je również warto odpowiednio ponazywać i oznaczyć. Tu do wykorzystania mamy wiele materiałów, które umożliwiają osiągnięcie praktycznie każdego efektu, wizualnie spójnego z naszą branżą: tabliczki w dowolnym kształcie z kolorowymi nadrukami, materiały grawerskie imitujące metale, napisy z powycinanych trójwymiarowych liter, kolorowe lub monochromatyczne znakowania na wewnętrznej stronie lustrzanych tabliczek… możliwości są praktycznie nieograniczone.
Największym i najważniejszym kapitałem każdej firmy są jej pracownicy. W kontekście budowania wizerunku profesjonalnej i godnej zaufania firmy, warto jest również zamienić naszych pracowników w ambasadorów naszej marki. W zależności od specyfiki prowadzonej działalności możemy wyposażyć pracowników w smycze reklamowe z nadrukowanym logo, lub elegancie plakietki – oczywiście z logiem firmowym oraz na przykład stanowiskiem lub imieniem. Idealnym gadżetem reklamowym, który sprawdzi się w tej sytuacji będzie firmowa koszulka z naszym logotypem.
Kolejny element, w którym warto wprowadzić drobne modyfikacje to nasze narzędzia pracy. I choć w większości przypadków będzie to komputer, lub inne urządzenie elektroniczne – to jednak praktycznie wszędzie korzystamy z tradycyjnych długopisów, notesów, karteczek… Jeśli w naszej firmie posługujemy się którymkolwiek z tych gadżetów, warto zadbać by miał on nasze logo czy tez hasło reklamowe. Metalowy długopis z wygrawerowanym logo, firmowy notes z nadrukiem, blok karteczek czy papier firmowy z naszym logo – wszyte te pozornie drobne elementy będą pracowały na nasz wizerunek. Wręczenie klientowi choćby najdrobniejszej informacji zapisanej na estetycznym papierze firmowym czy eleganckiej wizytówce, z pewnością zostanie bardzo dobrze odebrane.
Wszystkie wymienione powyżej gadżety, wprowadzone do naszej firmy w przemyślany i przede wszystkim spójny sposób wytworzą efekt synergii. wykorzystując zaproponowane zabiegi, przy bardzo niskich nakładach finansowych, wspieramy budowanie wizerunku naszej marki. Te kilka pozornie drobnych rzeczy: długopis z nadrukiem, smycz reklamowa z logo, plakietka z grawerem, notes firmowy czy elegancki szyld – użyte łącznie z pewnością zostaną zauważone i docenione przez naszych klientów. Z pewnością odegrają istotna, pomocną rolę w zbudowaniu pierwszego wrażenia o naszej firmie. A jak pamiętamy, niektórzy naukowcy twierdzą, że właśnie to wrażenie w 80% zdeterminuje klientów opinię o naszej firmie.
PRINTMAR Dział handlowy
Tel: +48 (22) 486 32 62
E-mail: biuro@printmar.pl